لطفا قبل از ثبت نام در دوره های آموزشی از زمان برگزاری از آموزشگاه سوال کنید

Homeآموزشیشیرهای اطمینان + فیلم آموزشی

شیرهای اطمینان + فیلم آموزشی

شیر اطمینان SAFETY VALVE یک نمونه از شیر ایمنی یک دریچه تخلیه فشار (PRV) است که به طور خودکار ماده ای را از دیگ بخار، مخزن فشار یا سیستم دیگر آزاد می کند، زمانی که فشار یا دمای بیش از حد از پیش تعیین شده است. دریچه ها نوع خاصی از شیر ایمنی فشار هستند.

شیر اطمینان

این شیرها عموما برای سیالات تراکم پذیر مورد استفاده قرار می گیرند و برروی تجهیزات محتوی گاز، هوا و بخار نصب می شوند. در این نوع از شیرها دریچه مسدود کننده شیر توسط یک فنر به نشیمنگاه آن چسبیده است. در صورتی که فشار گاز بر نیروی فنر غلبه نماید، دریچه مسدود کننده از نشیمنگاه فاصله گرفته و شیر اجازه تخلیه گازهای اضافی و کاهش فشار را می دهد. در بالای فنر مهره ای قرار دارد که بوسیله آن می توان شیر را روی فشار مورد نظر تنظیم کرد. در برخی از شیرهای اطمینان فنر بعد از یکبار عملکرد شیر باید تعویض گردد. مسیر خروجی شیرهای اطمینان معمولا به هوای آزاد هدایت می شود و در صورتی که مواد فرآیندی خطرناک و قابل اشتعال باشند این خروجی به سمت مشعل هدایت می شود.
ظرفیت شیرهای ایمنی به گونه ای انتخاب می شود که مقادیر زیادی سیال ( گاز یا مایع تبخیر شده) را در مدت زمان کوتاهی خارج نمایند بدین منظور دریچه شیر اطمینان بایستی مساوی و یا بالاتر از دریچه شیر روردی به مخزن مورد نظر انتخاب شود. شیرهای اطمینان باید بصورت خودکار عمل نمایند تا بتوان به عملکرد درست آنها اطمینان داشت. برای شیرهای اطمینان گواهینامه صادر می شود و این شیر ها قبل از نصب باید آزمایش شوند.سازنده علاوه بر فنری که بر روی شیر نصب شده است، یک فنر دیگر معادل همان فنر به همراه شیر عرضه می کند، که پس از آزمایش شیر فنر روی آن باز و فنر دیگر جایگزین شده و شیر در محل مورد نظر نصب می شود. شیر های ایمنی معمولا با هوا یا بخار اشباع شده و یا گاز طبیعی آزمایش می شوند.

انواع شیر اطمینان:

• شیر تخلیه گاز
• شیر تخلیه درون چاهی
• شیر تخلیه سطحی
• شیر تخلیه پیلوت دار
• شیر تخلیه هوا
• شیر تخلیه بخار

نکات صنعتی :

معولا سایز این شیرها کوچک‌تر از دو اینچ است.

برای سیالات مایع کاربرد دارد  چون سیالات مایع تراکم ناپذیر هستند با کمترین تخلیه فشار در تجهیز به حالت نرمال یا فشار کارکرد برگشت داده می‌شود.
برای سیالات گازی کاربرد دارد و دارای سایزهای بزرگ‌تر از دو اینچ هستند
ماهیت سیالات گازی به شکلی است که نیاز هست در زمان تخلیه به دلیل تراکم پذیری سیال، کاهش چگالی و در نتیجه بالا رفتن سرعت و افزایش افت فشار اتفاق بیفتد پس در بعضی شرایط در خروجی PSV از چندین ردیوسر هم استفاده می‌کن (Expanding)

اینکه چه زمان سیال در مسیری دیگر برگشت داده می شود بیشتر برای سیالاتی که سمی و یا آتش‌زا و یا خورنده و … باشد کاربرد دارد.

دسته بندی

    دپارتمان مهندسی متالوژی و جوش

    • همه سطوح
    • 16 ساعت
    • آنلاین و حضوری
    1,200,000 تومان

ممکن است دوست داشته باشید

مقدمه: برج تقطیر، یکی از مهمترین ابزارهای استفاده شده در صنعت پالایش نفت و پتروشیمی است. این دستگاه برای جداسازی...
بازیابی حرارتی: یکی از روش‌های مهم کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی در پالایشگاه‌ها است. بازیابی حرارتی به معنای استفاده...
ساخت پالایشگاه یک فرآیند پیچیده و گاهاً هزینه‌بر است که شامل مراحل طراحی، ساخت و نصب تجهیزات، آزمون و راه‌اندازی...