لطفا قبل از ثبت نام در دوره های آموزشی از زمان برگزاری از آموزشگاه سوال کنید

Homeآموزشیقواعد ساپورتینگ ساپورت وزنی

قواعد ساپورتینگ ساپورت وزنی

وزن لوله مستقیم بدون هیچ گونه کامپوننت بایستی در فواصل مشخصی مهار گردد. این فواصل مشخص SPAN می شود و فرمولی برای محاسبه دارد که پارامترهای ممان دوم سطح، مدول الاستیسیته، DEFLECTION ،وزن واحد متر لوله و حد تحمل ماده سهم به سزایی در این فرمول دارند. معیار DEFLECTION عمدتا در پروژه های مختلف فرق کرده و منجر به کم و زیاد شدن این فواصل می گردد.
همانطور که پیش تر گفته شد این فرمول یک کار کاملا محاسباتی است و عمدتا نتایج آن بصورت جدولی در مدرک PIPE SUPPORT SPECIICATION آورده می شود. بدیهی است چنانچه لوله ای قرار باشد هیدروتست گردد ملاحظات وزنی آب در وزن واحد متر لوله آورده می شود. حال فرض کنید مثلا یک شیر در مسیر این لوله مستقیم قرار گرفته است. واضح است توزیع بار وزنی در طول لوله تغییر کرده، در نتیجه لازم است اطراف این شیر فواصل جدول رعایت نشود، و بمنظور ایجاد توزیع مناسب بار، در اطراف شیر ساپورت وزنی قرار گیرد. از طرفی در برخی شیرها در سایز های بالا، بمنظور فراهم نمودن شرایط تعمیرات، بهتر آن است دو طرف شیر صرف نظر از قواعد ساپورت گذاری ساپورت وزنی گذاشته شود.
همینطور اگر ELBOW داشته باشیم تمرکز وزن در ELBOW باعث می شود نیاز به ساپورت وزنی بیشتری داشته باشیم. این قاعده در شرکت های مختلف به عناوین مختلف و با لحاظ کردن ضرایب ایمنی مختلف بیان میگردد، به این معنی که با کاهش فواصل موجود در جدول سعی در بالابردن ایمنی ساپورت های وزنی طراحی شده در این شرایط داشته و از تعداد بیشتری ساپورت بهره می گیرند.

به اشتراک گذاری:

دسته بندی

    دپارتمان مهندسی متالوژی و جوش

    • همه سطوح
    • 16 ساعت
    • آنلاین و حضوری
    1,200,000 تومان

ممکن است دوست داشته باشید

مقدمه: برج تقطیر، یکی از مهمترین ابزارهای استفاده شده در صنعت پالایش نفت و پتروشیمی است. این دستگاه برای جداسازی...
بازیابی حرارتی: یکی از روش‌های مهم کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی در پالایشگاه‌ها است. بازیابی حرارتی به معنای استفاده...
ساخت پالایشگاه یک فرآیند پیچیده و گاهاً هزینه‌بر است که شامل مراحل طراحی، ساخت و نصب تجهیزات، آزمون و راه‌اندازی...