لطفا قبل از ثبت نام در دوره های آموزشی از زمان برگزاری از آموزشگاه سوال کنید

Homeآموزشیگارد فلنج و اهمیت آن

گارد فلنج و اهمیت آن

در هر صنعتی که از نوعی مایع استفاده می شود، شامل شبکه ای از لوله ها است که از یک تجهیزات به تجهیزات دیگر ، از یک واحد ذخیره سازی به دیگری متصل می شود.

از آنجا که احتمال گرفتگی لوله به دلیل ماهیت سیال کاری وجود دارد، لوله باید مرتباً تمیز شود. بنابراین در هنگام نصب لوله ها از فلنج استفاده می شود.

فلنج ها صفحات یا حلقه هایی هستند که در انتهای لوله یک لبه تشکیل می دهند. آنها می توانند با استفاده از مهره و پیچ به سایر اتصالات فلنج لوله، محکم شوند. اگر آنها به درستی محکم نشده باشند، به این معنی است که شکافی وجود دارد که از طریق آن بخشی از مایع ممکن است از سیستم خارج شود.

گارد فلنج و اهمیت آن
گارد فلنج و اهمیت آن

فقط سفت کردن فلنج ها با قرار دادن واشر کافی نیست زیرا ممکن است سیال از سیستم خارج شود. در واقع به اندازه مولکولهای سیال در حال جریان بستگی دارد و اینکه مایع در لوله با چه وزنی و چه سرعتی در حال حرکت است.

گازهایی که اندازه مولکول آنها از شکاف کوچکتر است قطعاً به آرامی از سیستم خارج می شوند و همچنین اگر مایعات سنگین با سرعت بیشتری جریان پیدا کنند، تمایل به اعمال نیروی برشی بر روی فلنج ها دارند. به تدریج این ممکن است فاصله را افزایش داده یا میزان سفتی فلنج را تضعیف کند.

انواع مایعات وجود دارد که در صنایع پردازش می شوند. اینها ممکن است برای انسان ، محیط زیست یا حیوانات مضر باشد یا نباشد.

اگر فرض می شود یک مایع اشتعال زا ، فرار ، سمی یا خورنده در حال پردازش است ، انتظار می رود که سیستم نیاز به حفاظت کافی داشته باشد تا نشتی نداشته باشد و آسیبی نرساند یا حداقل قبل از اینکه بتواند در موقعیت خطرناکی قرار گیرد ، کاملا قابل تشخیص باشد. برای این کار از محافظ فلنج برای ارائه سطح حفاظت اضافی برای اطمینان از ایمنی در حین کارخانه استفاده می شود.

 

دامنه اصلی استفاده از محافظ عبارتند از:

  • روغن یا خطوط مایع قابل اشتعال در نزدیکی سطوح داغ: روغن طبیعت فراری دارد. این بدان معناست که به راحتی تبخیر می شود. اگر منبع گرم در نزدیکی خط باشد، سرعت تبخیر نیز افزایش می یابد. این بدان معناست که تمایل به اسپری شدن نیز افزایش می یابد.
  • خطوط اسیدی در نزدیکی کارگران، اپراتورها و مهندسان: حوادثی که به صورت اسپری از این خطوط خارج می شود می تواند به طور جدی برای سلامت جسمی و روانی کسانی که آسیب می بینند مضر باشد. حتی ممکن است کشنده باشد.
  • خطوط لوله در ارتفاع: باید به درستی محافظت شود زیرا هنگامی که نشتی شروع شود ، رسیدن و تعمیر این لوله به زمان نیاز دارد.
  • خطوط نزدیک مناطق بارگیری/تخلیه: سیال ممکن است بر روی بارگیری یا تخلیه مواد تأثیر بگذارد. همچنین برای ایمنی افرادی که مواد را جا به جا می کنند نیز مهم است.

محافظ ممکن است ماهیت شفاف داشته باشد. این به ما نشان می دهد که آیا چیزی با مشاهده نشت می کند یا نه. در حقیقت ارائه محافظ شفاف تقریباً همیشه مفید است مگر اینکه تا زمانی که نوع مشکل و اجازه ندهد شفاف باشد. هنگام کار با روغن یا مایعات قابل اشتعال مفید هستند. فلنج گارد مخصوصاً در صنایع بخار و نفت و گاز استفاده می شود.

محافظ های فلنج دارای یک وسیله هستند تا به راحتی به فلنج ها بچسبند. انواع خاصی وجود دارد که نشت را تشخیص می دهد. آنها به ویژه در صنایع اسید مفید هستند. آنها بر روی همان اصل کاغذی شاخص pH عمل می کنند. رنگ آنها در صورت بروز نشتی و مایع پاشیده شدن به محافظ فلنج تغییر می کند.

محافظ های فلنج را می توان از مواد فلزی یا غیر فلزی تشکیل داد. محافظ فلنج فلزی در کاربردهای فشار بالا و درجه حرارت بالا استفاده می شود. محافظ های غیر فلزی در جایی استفاده می شوند که مایعات منتقل شده دارای ماهیت خورنده هستند.

دسته بندی

    دپارتمان مهندسی متالوژی و جوش

    • همه سطوح
    • 16 ساعت
    • آنلاین و حضوری
    1,200,000 تومان

ممکن است دوست داشته باشید

مقدمه: برج تقطیر، یکی از مهمترین ابزارهای استفاده شده در صنعت پالایش نفت و پتروشیمی است. این دستگاه برای جداسازی...
بازیابی حرارتی: یکی از روش‌های مهم کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی در پالایشگاه‌ها است. بازیابی حرارتی به معنای استفاده...
ساخت پالایشگاه یک فرآیند پیچیده و گاهاً هزینه‌بر است که شامل مراحل طراحی، ساخت و نصب تجهیزات، آزمون و راه‌اندازی...